Archiwum listopad 2015


lis 29 2015 ... i niewymierne

Być może ktoś, bawiąc się matematyką, napotkał już liczby, których w postaci dziesiętnej nie da się zapisać za pomocą skończonej ilości cyfr i krzyknie: "To są liczby niewymierne!".

Niestety, nie jest to prawdą, przynajmniej nie zawsze. Otóż są liczby wymierne, i to wcale nie za duże, których dziesiętna reprezentacja (czyli zapis) ciągnie się w nieskończoność - próbowaliście już kiedyś podzielić 1 przez 3? Jeśli nie to spróbujcie!

Otrzymacie: 0.33333333333333333333333333333...

i nieskończoną liczbę trójek, ale czy to powoduje, że nie jest to liczba wymierna?

Oczywiście, że nie! przecież to ułamek 1/3 - jego licznik i mianownik są liczbami całkowitymi!
To jakie w końcu są te liczby NIEWYMIERNE? Zapewne spotkaliście się już z pojęciem pierwiastka drugiego stopnia (inaczej pierwiastka kwadratowego). Pierwiastkowanie to operacja odwrotna to potęgowania i polega na znalezieniu liczby, która podniesiona do potęgi (w tym wypadku drugiej) da liczbę PODPIERWIASTKOWĄ. Na przykład: pierwiastek kwadratowy z 4 to 2, ponieważ 22=4, a z 9 to 3, bo 32=9.
Ale co by było, gdybyśmy próbowali znaleźć pierwiastek z liczby 2? Nie jest to ani jeden, bo za mało, ani 2, bo za dużo, więc pewnie jest to jakaś liczba niecałkowita spomiędzy 1 i 2. Spróbujcie na kalkulatorze podnosić do kwadratu (do drugiej potęgi) kolejno liczby 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5. Okaże się, że 1.4 to znów za mało, a 1.5 to za dużo! Spróbujmy dalej 1.41, 1.42 - O, to już za dużo, więc 1.411,1.412 itd. Jak długo tak można? W nieskończoność! Jest to więc liczba o nieskończenie długiej reprezentacji dziesiętnej. Ale okazuje się także, że nie uda nam się znaleźć dwóch liczb całkowitych, które jako ułamek mogłyby przedstawiać pierwiastek z dwóch. Jest to więc liczba niewymierna. Hurra! Mamy pierwszą, a kolejne? To proste! Pierwiastki z 3, 5, 6, 7 itd. Liczby niewymierne jako pierwiastki odkryli w starożytnej Grecji matematycy związani z Pitagorasem (czyli Pitagorejczycy), ponieważ natrafili na nie próbując wyznaczyć długości przeciwprostokątnych w trójkątach (ale już to temat na zupełnie inny post!).

Czy tylko pierwiastki? Otóż nie! Jedną z najpopularniejszych liczb niewymiernych jest liczba Pi, oznaczana przez π, a nazywana liczbą Archimedesa lub ludolfiną. Skąd liczba niewymierna u starożytnego matematyka i fizyka? Otóż była ona ludziom potrzebna do wyznaczenia obwodu koła. Liczba π jest bowiem stałą określającą stosunek długości średnicy koła do jego obwodu (mówi więc ile razy obwód koła jest dłuższy od średnicy). Archimedes, oczywiście nie wiedział, że liczba ta jest niewymierną, ale próbował ją obliczyć z pewnym przybliżeniem i uzyskał wartość pomiędzy 3 10/71 a 3 1/7. Dziś znamy już znacznie dokładniejsze przybliżenia tej liczby, ale i tak zwykle wykorzystujemy π=3.141. Podobno jej dokładną wartość zna tylko Chuck Norris, ale nie jest to pewne.
Inną znaną liczbą niewymierną jest liczba Eulera lub Nepera, czyli e równa w przybliżeniu 2,7182818... Jest ona wykorzystywana w wielu działach matematyki i fizyki, miedzy innymi jest podstawą logarytmu naturalnego, ale to już całkiem inna historia.

bserafin : :
lis 22 2015 Liczby wymierne

Na przestrzeni wieków, poznawszy odpowiednio wiele liczb, ludzie zauważyli, że mają one różne właściwości i zaczęli je KLASYFIKOWAĆ, czyli dzielić na poszczególne klasy zwane ZBIORAMI LICZB.
Wyróżniono więc liczby naturalne (oznaczane jako N), czyli takie, które są dodatnie i całkowite. Wynika stąd, że zbiór liczb całkowitych (C) jest większy i obejmuje także całkowite liczby ujemne, o których pisałam wcześniej. To, do którego zbioru należy liczba zero, jest kwestią umowy i my możemy włączyć je do liczb naturalnych.
Jednak dobrze już wiecie, że liczby całkowite nie wyczerpują wszystkich możliwości - liczb jest nieskończenie więcej! Zbiorem znacznie szerszym niż zbiór liczb całkowitych jest zbiór liczb wymienych (oznaczany w matematyce przez Q). Należą do niego liczby, które można przedstawić w postaci następującego ułmka p/q. W ułamku tym zarówno licznik p, jak i mianownik q są liczbami całkowitymi, przy czym, z oczywistych względów mianownik nie może być równy 0.
Jakie to liczby? Otóż niemal wszystkie! Z pewnością dotąd, o ile jesteście uczniami szkoły podstawowej, zajmowaliście się wyłącznie liczbami wymiernymi. Dowód? Bardzo chętnie:

1=1/1=2/2=100/100 itd.,

10=20/2,

0.5=1/2,

0.75=3/4,

-5=-10/2=10/(-2).

W zasadzie, gdybym zapytała Was o jakąś liczbę, która nie mieści się w zbiorze liczb wymiernych, to zapewne większość z Was miałaby poważny problem.
O liczbach niewymiernych napiszę w następnym poście.

bserafin : :
lis 09 2015 Konkurs "Z matematyką przez życie"...

Zapraszam wszystkich chętnych do wzięcia udziału w XII edycji warszawskiego konkursu matematycznego „Zmatematyką przez życie”.

Konkurs będzie przeprowadzony w dwóch kategoriach:

Kategoria 1: Konkurs wiedzy:

Składać się będzie z dwóch etapów:

I etap – szkolny odbędzie się w dn.  14.01.2016 r. (czwartek)

II etap – międzyszkolny odbędzie się w dn. 10.03.2016 r. (czwartek).

Kategoria 2: Prezentacja multimedialna:

Konkurs indywidualny, niezależny od „Konkursu wiedzy”.

Składać się będzie z dwóch etapów.

I etap – szkolny – przekazanie prac konkursowych nauczycielom matematyki– do dn. 06.02.2016 r.

Komisja Szkolna wybierze trzy prace po jednej  prezentacji na każdym poziomie (jedna z klasy 4, jedna z klasy 5, jedna z klasy 6) , które wezmą udział w II etapie - międzyszkolnym.

Regulamin konkursu dostępny jest pod poniższym linkiem:

http://strona_o_matematyce.republika.pl/regulamin%20konkursu%20ZMP%C5%BB.pdf

lis 02 2015 E-podręczniki

Mam dobrą wiadomość dla wszystkich, ktorzy chcą utrwalić swoje wiadomości i poszerzyc swoją wiedzę z matematyki: na stronie http://epodreczniki.pl dostępne są bezpłatne materiały do nauki matematyki i nie tylko, dla różnych poziomów nauczania. Są to głównie interaktywne ćwiczenia oraz ciekawe filmiki, które pomogą w zrozumieniu i utrwaleniu materiału. Serdecznie zachęcam do korzystania.

bserafin : :
lis 01 2015 Szkolny konkurs "Symetria wokół nas"...

Zapraszam wszystkich chętnych uczniów klas 4-6 SP 114 do udziału w szkolnym konkursie pt. "Symetria wokół nas". Należy wykonać pracę plastyczną przedstawiającą symetrię w przyrodzie, architekturze, przedmiotach codziennego użytku lub własny, wymyślony symetryczny obraz. Prace mogą zostać wykonane dowolną techniką np. malowanie, rysowanie, wyklejanie papierem kolorowym itp.
Format pracy A4. Konkurs trwa do 20.11.2015 r. włącznie. Prace należy oddawać do nauczycieli matematyki.

bserafin : :